10 lipca

Woreczek sakiewka na pieniądze

Kilka lat temu natknęłam się na książkę, prezentującą sploty wykonane szydełkiem tunezyjskim. Od razu bardzo mi się spodobały, jednak wówczas nie potrafiłam rozszyfrować instrukcji ich wykonania w arabskiej symbolice, a ponad to nie miałam odpowiedniego szydełka. Dziś bogatsza w wiedzę i wyposażona w nowiutkie szydełko tunezyjskie, prezentuję swój pierwszy wyrób - mały mieszek przeznaczony do przechowywania drobnych.

 









Potrzebujemy:
- włóczkę
- szydełko tunezyjskie 2 mm
- szydełko 1,75 mm.

Szydełko tunezyjskie różni się od zwykłego tym, że jest dużo dłuższe i ma taką samą grubość na całej długości. Przerabiamy nim rzędy postępujące, nabierając oczka podobnie jak na druty oraz rzędy powrotne, kiedy zamykamy oczka i zdejmujemy z szydełka.


Okrągłe denko woreczka wykonałam zwykłym szydełkiem. Zaczęłam od nabrania kilku oczek łańcuszka, zamknęłam w kółko oczkiem ścisłym, następnie w to kółko wrobiłam osiem półsłupków. 


Kolejne rzędy przerabiałam półsłupkami. W drugim rzędzie przerobiłam po dwa półsłupki w każdym oczku, w rzędzie trzecim dodawałam półsłupki w co drugim oczku, w rzędzie czwartym w co trzecim oczku, itd. W ostatnim, siódmym rzędzie przerobiłam po jednym półsłupku w każdym oczku.


Zrobienie ścianek woreczka rozpoczęłam od nabrania oczek łańcuszka. Ilość oczek powinna być taka sama, jak ilość półsłupków w ostatnim okrążeniu denka.


Teraz wkłuwamy szydełko tunezyjskie w pierwsze oczko łańcuszka.


Następnie wbijamy szydełko w kolejne oczko, nie to najbliższe szydełka, ale drugie w kolejności.


Chwytamy nić i przeciągamy, ale tylko przez jedno oczko. Teraz na szydełku powinny pozostać dwa oczka.


Dalej postępujemy tak samo - wbijamy szydełko w oczko, chwytamy nić, przeciągamy.


Po przerobieniu rzędu na szydełku powinno pozostać tyle oczek, co nabranych wcześniej oczek łańcuszka.


Teraz należy wykonać rząd powrotny. Zaczynamy od chwycenia nici.


Chwyconą nić przeciągamy przez pierwsze oczko.


Od teraz do końca rzędu oczka przerabiamy według następującego schematu: chwytamy nić i przeciągamy przez dwa oczka będące na szydełku.


Znów chwytamy nić i przeciągamy przez dwa oczka na szydełku.


Tak powinien wyglądać przerobiony rząd powrotny.


Główną część woreczka zrobiłam nieco innym splotem. W tym splocie rząd postępujący robi się wkłuwając szydełko pomiędzy sploty poprzedniego rzędu. Następnie procedura jest podobna. Chwytamy nić, przeciągamy, zostawiamy na szydełku. Rząd powrotny wykonujemy identycznie.








Po wykonaniu odpowiednio wysokiego paska zszyłam go w kształt tuby i doszyłam denko. Następnie dodałam dekoracyjną falbankę oraz sznurek do zaciskania woreczka.




1 komentarz:

  1. Saszetka fajna, a kursik bardzo interesujący:-)
    Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń

Copyright © Mobi handmade , Blogger