13 listopada

Dywan ze sznurka

Od pewnego czasu dostępne są w sprzedaży grube, bawełniane sznurki.  Bardzo je polubiłam, bo są dosyć uniwersalne i szybko się z nich przerabia. Ponad to występują w bardzo wielu kolorach i dwu grubościach na 3 mm lub 5 mm. Kiedy potrzebny mi był nowy dywan do pokoju, długo się nie zastanawiałam. Zamówiłam kilka kłębków sznurka i zabrałam się do pracy.








Potrzebujemy:
- sznurek bawełniany 5 mm z wypełnieniem poliestrowym;
- szydełko 10 mm.



Mój dywan ma ok 1 m średnicy i użyłam niecałych 7 kłębków sznurka po 100 m każdy, aby go zrobić. Planując zakup sznurka należy pamiętać, że im koło staje się większe, tym więcej sznurka zużywamy. Z pierwszego kłębka sznurka wyszło mi kółko o średnicy 10 cm, następny kłębek starczył na trochę ponad 9 cm, trzeci sznurek starczył już tylko na 8 cm. Ma to szczególne znaczenie przy dywanach w różnokolorowe pasy. Planując zakup sznurka należy też pamiętać, że zużycie materiału jest różne w zależności od zastosowanego wzoru.


Aby zrobić ładne koło, należy zacząć od 4 oczek łańcuszka i zamknąć je oczkiem ścisłym. Następnie postępować wg schematu:
1 rząd: 6 półsłupków wrobionych w kółko.
2 rząd: po 2 półsłupki wrobione w każdy półsłupek poprzedniego rzędu.
3 rząd: *1 półsłupek, 2 półsłupki wrobione w półsłupek poprzedniego rzędu*.
4 rząd: *1 półsłupek, 1 półsłupek, 2 półsłupki wrobione w półsłupek poprzedniego rzędu*.
5 rząd: *1 półsłupek, 1 półsłupek, 1 półsłupek, 2 półsłupki wrobione w półsłupek poprzedniego rzędu*.
6 rząd: *1 półsłupek, 1 półsłupek, 1 półsłupek, 1 półsłupek,2 półsłupki wrobione w półsłupek poprzedniego rzędu*.

Znak * oznacza powtarzanie schematu przez całe okrążenie. 
Jak widać na schemacie, aby kółko się rozszerzało, w każdym rzędzie musimy dodawać półsłupki. Jeśli zaczynaliśmy od 6 półsłupków, to w każdym rzędzie będzie 6 takich miejsc, w których będziemy przerabiać 2 półsłupki w jeden półsłupek. Innymi słowy w każdym okrążeniu będzie łącznie o 6 półsłupków więcej niż w poprzednim, czyli:

1 rząd: 6 półsłupków,
2 rząd: 12 półsłupków,
3 rząd: 18 półsłupków,
4 rząd: 24 półsłupków,
5 rząd: 30 półsłupków,
6 rząd: 36 półsłupków itd.

Należy pamiętać, żeby przesuwać w każdym okrążeniu miejsce, w którym przerabiamy 2 półsłupki. Jeśli tego nie zrobimy, miejsca dodanych półsłupków zawsze będą wypadać jeden nad drugim i zamiast koło powstanie wielokąt.


Swój dywan przerabiałam półsłupkami wkłuwanymi od tyłu. Najlepiej taki wzór przerabiać spiralnie, nie zamykając każdego rzędu.


Normalne półsłupki przerobilibyśmy wkłuwając szydełko jak na zdjęciu.


Aby powstał wzór w jodełkę musimy postąpić inaczej i wkłuć szydełko w nitkę za półsłupkiem.


Dalej przerabiamy jak normalny półsłupek. Jeśli chcemy rozszerzać robótkę, przerabiamy dwa półsłupki, oba na tylnej nitce.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © Mobi handmade , Blogger