11 sierpnia

Woskiem malowane czyli batik

Z batikiem pierwszy raz zetknęłam się podczas warsztatów. Idąc na zajęcia nie do końca wiedziałam, czego się spodziewać. Podczas oglądania przykładowych prac byłam zaskoczona, jak wiele możliwości daje ta technika, a tak naprawdę wcale nie jest trudna! Ciekawe efekty można uzyskać nawet zachlapując tkaninę woskiem w całkiem dowolny sposób.





Do wykonania batiku potrzebujemy:

- bawełniany materiał, na początek najlepiej sprane prześcieradło;
- pędzel;
- wosk z parafiną;
- miskę;
- barwniki do tkanin.




Wosk mieszamy z parafiną, podgrzewamy aż będzie płynny i za pomocą pędzla nanosimy wzory na materiał. Następnie moczymy materiał w kąpieli z barwnikiem. Fragmenty zabezpieczone woskiem nie będą zafarbowane.

Aby uzyskać białe tło w powyższej pracy, wszystko za wyjątkiem wiśniowej gałęzi pokryłam woskiem, a następnie wymoczyłam w różowym barwniku. Po wyschnięciu pracy nałożyłam wosk na kwiaty i zanurzyłam w czerwonym barwniku, uzyskując w ten sposób ciemniejsze tło za kwiatami. Ostatni etap to brązowa gałąź. By powstała, musiałam pokryć woskiem wszystko prócz niej i zanurzyć w najciemniejszym barwniku.


Jak pisałam wcześniej batik nie jest trudny. Należy jedynie dobrze rozplanować etapy farbowania, tak by zacząć od najjaśniejszych kolorów i przechodzić do coraz ciemniejszych. Należy też pamiętać o mieszaniu kolorów, np. jeśli żółtą pracę włożymy do niebieskiego barwnika zafarbuje się ona na zielono. Na początek polecam więc wybranie jednej tonacji kolorystycznej i stopniowe przyciemnianie pracy w kolejnych kąpielach z barwnikiem. 









Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © Mobi handmade , Blogger